Concert CMV Oldebroek

Vrijdagavond 29 november wordt o.a. opgeluisterd door Christelijke Muziekvereniging Concordia Oldebroek onder leiding van Jaap Musschenga. Aanvang 19.30 uur.

Het A-orkest van CMV Concordia bestaat uit 70 leden. Het orkest komt al jaren uit in de eerste divisie. De leden van het A-orkest komen grotendeels uit Oldebroek en nabije omgeving. Een groot deel van de activiteiten speelt zich dan ook af in Oldebroek, bijvoorbeeld door het begeleiden van kerkdiensten, het geven van mooie themaconcerten, het spelen voor zieken tijdens kerst en het lopen van optochten tijdens Koningsdag. Een ander jaarlijks terugkomend evenement is de deelname aan het Concertfestival van het Noord-Veluws Muziekverband, waarin het orkest zeer succesvol uitkomt in de topklasse.
Daarnaast wordt het niveau van spelen ongeveer 1 keer in de 2 jaar getoetst tijdens concoursen. Ook heeft het A-orkest succesvol deelgenomen aan de ONFK (2010, 2011, 2012) en het WMC (2009, 2013, 2017).
Om de concerten interessant te maken voor het publiek en de muzikanten, wordt er door dirigent Jaap Musschenga altijd een afwisselend programma opgesteld. Hierbij wordt een interessante mix gevonden tussen oude klassiekers, vlotte hedendaagse muziek en originele fanfarewerken. Hierbij wordt er altijd gewerkt aan de ontwikkeling van de kwaliteit van het orkest en weet het orkest haar publiek telkens te verrassen.
Deze avond staat bij CMV Concordia op het programma:

L’invitation au voyage – Arend Gerds (2019)
In 2019 schreef Arend Gerds deze compositie voor de tournee van vakantieorkest Ad Hoc, genaamd L’invitation au voyage. Twee Franse inspiratiebronnen spelen een rol in dit werk. Ten eerste het prachtige lied ‘L’invitation au voyage’ van Henri Duparc. Van dit lied zijn de bouwstenen van de melodie gebruikt om nieuwe melodieën te vormen. In de tekst van dit lied beschrijft dichter Charles Baudelaire een ideaal land waar hij zich samen met zijn geliefde Marie Daubrun zou willen vestigen (waarvan sommigen denken dat hij Nederland bedoelde..). Ten tweede de compositie ‘Oiseaux Exotiques’ van Olivier Messiaen. De composities van Messiaen zijn op heel rijke en effectieve wijze geïnstrumenteerd. Deze compositie bevat een ‘instrumentatie citaat’ uit Oiseaux Exotiques. Ook bevat het werk kleurrijke gebaren, zoals slagklanken, speelse lijnen en verbindingen tussen samenklanken die verwantschap tonen met
Messiaens’ schrijfstijl.

Offertorium uit Missa Katharina – Jacob de Haan – 3e divisie (2006)
Met deze compositie won Jacob de Haan in 2006 de compositieprijsvraag georganiseerd door de Dr. Dazert-stichting in samenwerking met de internationale muziekbond CISM, Euregio via Salina en de Allgäuer Zeitung. Missa Katharina is een mis bestaande uit de ordinariumdelen Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus en Agnus Dei. Daaraan toegevoegd zijn de instrumentale delen Preludium, Offertorium en Postludium, alsmede de gezongen misdelen Alleluia en Amen. CMV Concordia zal het instrumentale Offertorium uitvoeren dat van oorsprong bedoeld is voor de offergave en overdenking.

Variations on Heeg – Thom Zigterman – 3e divisie (verplicht werk ONFK 2020)
Het werk is geschreven in opdracht van CMV Crescendo Heeg en vertelt in vier aaneengesloten delen enkele wetenswaardigheden van het dorp Heeg en het fanfareorkest Crescendo. De titel verwijst overigens niet direct naar de plaatsnaam Heeg, maar naar de 4 notennamen H (= Duits voor B) E E G, een mooie drieklank in mineur. Naast dit motief komen ook het Hegemer Volkslied en de Big Ben voor in dit uitdagende werk voor de 3e divisie.

St. Casimir Chorale – Kazys Daugela
In het midden van St. Casimir Chorale wordt het beroemdste lied de Litouwse geestelijke en dichter Antanas Strazdas (1760-1833) “Pulkim op zijn knieën” gebruikt. Dit lied wordt in Litouwse kerken voorafgaand aan de mis gezongen.

Eilean nan Gobhar – Geert Jan Kroon – 4e divisie
Eilean nan Gobhar werd geschreven in opdracht van het Symposium Symphony of Soils. “Het gaat niet goed met onze bodems. Dit heeft grote gevolgen voor onze voedselzekerheid, ons klimaat en onze gezondheid. Het antwoord is levende landbouw, zonder kunstmest en chemische middelen!” Het ongerepte Schotse landschap en het uitzicht op Eilean nan Gobhar ofwel ‘geiten eiland’ vormde de inspiratie voor dit werk.

Polonaise – Michal Kleofas Oginski
Michał Kleofas Ogiński was een Poolse diplomaat en politicus, groot penningmeester van Litouwen, en een senator van tsaar Alexander I. Hij was daarnaast ook componist van vroege romantische muziek. Hij componeerde zo’n 20 polonaises, waar CMV Concordia vanavond één ten gehore zal brengen.

‘Coldplay in Symphony’ – arr. Bert Appermont – 4e divisie (2019)
Bert Appermont is vooral bekend van zijn originele werken voor blaasorkest. Met Coldplay in Symphony combineert hij zijn filmische en symfonische schrijfstijl met de fraaie melodische elementen uit de grootste hits van de popgroep Coldplay: ‘Viva La Vida’, ‘Sky Full of Stars’, ‘Clocks’ en ‘The Scientist’. Coldplay in een symfonische context!