Concert Fanfare ‘Bereden Wapens’

Het is een eer Fanfare ‘Bereden Wapens’ (FBW) te mogen ontvangen op ons festival. De FBW is een van de twee regimentsfanfares van de Koninklijke Landmacht. Het orkest bestaat uit 22 muzikanten en verzorgt normaliter de muziek rondom militair ceremonieel. Naast deze ceremoniële diensten geeft het orkest concerten in regio’s rondom de landmachtkazernes. De FBW is ook wel bekend van hun op optredens op de fiets volgens de traditie van het Korps Wielrijders. Zo’n fietsend militair orkest is uniek. De FWB staat onder leiding van ritmeester Harold Lenssen. Hij was sinds 1997 muzikant en comboleider bij het Fanfarekorps Koninklijke Landmacht. Hier speelde hij trompet in het orkest en piano in het combo. In 2000 werd hij  kapelmeester van het orkest. Sinds maart 2013 is hij dirigent van de Fanfare ‘Bereden Wapens’. Wat betreft het repertoire is de FWB enorm veelzijdig. Ze passen zich aan aan de repertoirewensen van het publiek. Dit kan mars-, koraal-,  jazz-, pop-, volks- of filmmuziek zijn. Op zaterdagavond 30 november, aanvang 19.30 uur, zullen ze de volgende werken voor ons vertolken:

Three Dance Episodes – L. Bernstein arr. T. v. Grevenbroek
Three Dance Episodes bestaat uit passages uit de musical ‘On the Town’, vooral bekend van de hits ‘New York, New York’ en ‘Some Other Time’. Het verhaal gaat over drie Amerikaanse matrozen en het speelt zich af in New York in 1944. De musical is gebaseerd op het ballet “Fancy Free” van Jerome Robbin, waar Leonard Bernstein muziek bij heeft geschreven. Het eerste deel, The Great Lover, gaat over een droom van matroos Gabey waarin hij over zijn ideale vrouw fantaseert. Een kort opzwepend deel met een prominente rol voor de trombone.  In deel twee, Lonely Town, komt de romantische kant van matroos Gabey naar voren. Het lukt hem niet om liefde te vinden in het eenzame, anonieme New York. Het is een deel van tegenstellingen tussen nerveuze energie en betoverende melodieën. In het laatste deel, Times Square 1944, werkt Bernstein het herkenbare thema uit deel 1 uit in een reeks van brilliante variaties.

Ballade – Eugène Bozza arr. G. de Krom
Eugène Joseph Bozza was een franse componist en violist. Hij is vooral bekend met zijn composities van kamermuziek voor blaasinstrumenten. Bozza heeft gedurende zijn hele werkzame leven minimaal één werk per jaar uitgebracht. Hij verhuisde naar
Parijs in het Interbellum en begon daar zijn muziekstudie. Hierdoor is zijn
stijl te omschrijven als een mix van het franse impressionisme en een
fundamentele beheersing van de technieken van Bach. Zijn composities vallen
meestal in het genre neoclassicisme, waar ook Darius Milhaud en Igor Stravinsky
toe gerekend worden. De FBW speelt het werk Ballade in een arrangement voor
fanfare door De Krom.

Ride – Kevin Houben – 5e divisie
Kevin Houben schreef Ride speciaal voor de Fanfare ‘Bereden Wapens’. De inspiratie
voor het werk is het signaal ‘Voorwaarts’. Dit signaal wordt in militaire
herdenkingsplechtigheden gebruikt om een verdrietige of ‘donkere’ periode af te
sluiten, om zo weer verder te kunnen gaan met hernieuwde kracht. ‘Ride’ is
tevens een commando voor de paarden. Erg toepasselijk, aangezien de Fanfare
‘Bereden Wapens’, onderdeel van het regiment van Huzaren van Boreel, behoort
tot de cavalerie.


October – Eric Whitacre arr. S. Verhelst – 5e divisie
“Oktober is mijn favoriete maand”, schrijft Whitacre over zijn werk.”De knisperende herfstlucht en de subtiele veranderingen van het licht maken me altijd een beetje sentimenteel. Toen ik dit werk begon te schrijven voelde ik eenzelfde soort mooie stilte. De simpele, pastorale melodieën met hun harmonieën zijn geïnspireerd op de Engelse Romantische componisten, zoals Vaughan WIlliams en Edward Elgar, omdat ik deze muziek zo goed vind passen bij het herfstseizoen.” Het werk is complex op
het gebied van metriek, omdat er veel maatsoortwisselingen in voorkomen.
Vierkwartsmaat is de hoofdmaatsoort, maar verder komen er veel andere
maatsoorten voor, en meestal maar gedurende één maat. Toch is het stuk vrij
goed te spelen en te volgen, omdat de puls van de hoofdmaatsoort blijft
doorklinken.


Compelling Pulses – Jan Bosveld
Compelling Pulses is in 2017 gecomponeerd door Jan Bosveld. Het is een solowerk voor trompet met begeleiding van orkest. Het is geschreven in de ‘minimal music’ stijl, een stijl waarin het ritme een van de belangrijkste ingrediënten is. In een monotone pulserende cadans worden ritmes die zich herhalen gebruikt om zowel de cadans te bevestigen als te verstoren. Ook de solist laat zich vaan meedrijven op deze swingende cadans maar probeert zich er tevens ook aan de ontworstelen. De compositie bestaat uit vier delen: energiek, nerveus, berusting en woest. De versie voor fanfareorkest ging op 23 juni 2018 in première tijdens het Peeltoernooi in Meijel.

Doe Maar Medley arr. Jasper Staps – 4e divisie
Jasper Staps ontdekte tijdens zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag de kracht van het schrijven. Hij studeerde arrangeren/ componeren/ dirigeren bij Frans Elsen, waar hij een brede basis legde voor een veelzijdige visie in alle stijlen en bezettingen. Hij arrangeerde voor bijna alle Nederlandse artiesten, zoals Trijntje Oosterhuis, Guus Meeuwis en Wende Snijders. Veel orkesten spelen veelvuldig zijn arrangementen, waaronder de Doe Maar Medley: een eigentijdse bewerking van de grootste hits.


News

Commentaar is uitgeschakeld