Seminar ‘Programmeren en presenteren’ door Ab Nieuwdorp

Ab Nieuwdorp, bekend als presentator van radioprogramma De Klassieken op NPO Radio 4,  kwam als kleine jongen in het verenigingsleven terecht in Kapelle, Zeeland. Hij wist eigenlijk al lang dat hij trompet wilde spelen, maar het werd, op advies van zijn leraar, het Euphonium. Op elfjarige leeftijd ruilde hij het Euphonium al in voor de Es-bas. Door inspirerende dirigenten maakte Nieuwdorp kennis met het tubaconcert van Vaughan Williams. De liefde voor Engelse muziek breidt zich uit naar de Engelse taal en cultuur in het algemeen. Hij kiest voor ‘the best of both worlds’: een studie Tuba aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en Engels aan de Universiteit Utrecht.
Nieuwdorp geeft zaterdagochtend 30 november om 09.30 uur een seminar over het onderwerp ‘Programmeren en presenteren’ in relatie tot de blaasmuziek. Hij gaat hierbij in op vragen zoals: Hoe programmeer je? Hoe presenteer je het repertoire? Wat vertel je wel en wat niet? Waarom krijgen fanfareorkesten weinig aandacht van de media? Wat is de rol van een muziekcommissie? Hoe kom je aan repertoire? Waar vind je de juiste informatie?