BvOI Forum & ‘De Fanfare Draait Door’

Vorig jaar vond tijdens het Repertoireweekend  een forum plaats waar een aantal algemene onderwerpen werden besproken. Ondanks de positieve response hebben we besloten het dit jaar het net even anders, noem het eigentijdser, aan te pakken.

Het forum begint met een inleiding van Chris Derikx, bestuurslid van de BvOI, over hoe repertoire gebruikt kan worden om orkesten te vormen. Wat is de invloed van repertoirekeuze op je orkest en welke werken kun je gebruiken om bepaalde facetten binnen je orkest te verbeteren? Denk hierbij aan basiselementen als intonatie, balans, articulatie en klankvorming. Daarnaast zullen ook zaken als artistieke ontwikkeling, uitbreiding van het kleurenpalet (en de daarbij voorkomende problemen) en bovenal speelplezier d.m.v. uitdaging de revue passeren. Verder zal hij door de lezing heen een beeld schetsen van de ontwikkeling van het repertoire voor fanfareorkest door de decennia heen.  Al met al een veelomvattende sessie over repertoire met tips en informatie die u direct kunt toepassen in de praktijk. Ook zal hij de nieuwe koers van de Bond van Orkestdirigenten en -Instructeurs toelichten.

Na de lezing bespreken Chris Derikx en Andries de Haan actuele onderwerpen met gasten aan tafel in een setting welke we ‘De Fanfare draait door’ hebben genoemd. Onderwerpen welke onder andere ter sprake zullen komen zijn:
o De Bond van Orkestdirigenten is er voor de dirigenten en niet andersom.
o Het Wereld  Muziek Concours slaat nieuwe wegen in
o De zin en onzin van koraalspel
o Weg met het inspeelwerk  bij de concoursen
o We schieten door en daarmee ons doel voorbij met de moeilijkheidsgraad van nieuwe werken
o De waarde van muziek van Gerard Boedijn, Meindert Boekel en Henk van Lijnschooten wordt onderschat – oude werken reviseren of afblijven?
o Het gaat in nieuwe muziek teveel om effectbejag en minder over artistieke ontwikkeling
o Transcripties voor fanfare – nuttig, noodzakelijk of toch noodlottig
o Het klein repertorium moet terug
o Wvttk