Concert NJFO (middag)

Niet alleen vanavond, maar ook deze middag zal het Nationaal Jeugd Fanfare Orkest al twee prachtige werken laten horen. Het orkest staat deze middag onder leiding van Jan de Haan zelf. Aanvang 15.30 uur.

The Temple Musician – Jan de Haan – 2,5 graad – 2019
Gecomponeerd in opdracht van Christelijke Muziekvereniging Asaf- Lollum” (FR).
De titel van dit werk is gebaseerd op de naam van de opdrachtgever, muziekvereniging Asaf. In de Hebreeuwse bijbel wordt Asaf in verband gebracht met Koning David. Verschillende psalmen, waaronder de in dit werk gebruikte Psalm 81 worden aan hem toegeschreven. Deze melodie wordt geflankeerd door een mars-achtig eerste gedeelte en de traditionele Klezmer melodie “Uri Tzion” als spectaculaire afsluiting.
Deze compositie is geschreven ter ere van het in totaal 100 jarig bestaan van Christelijke Muziekvereniging Asaf. De vereniging werd opgericht in 1898.   Na een onderbreking werd Asaf heropgericht in 1994 zodat naast het 100 jarig bestaan in 2019 ook het 25 jarig jubileum werd gevierd.

Van Toeten en Blazen – Jan de Haan – 3e graad – 2019
Geschreven in 2018-2019 in opdracht van de Organisatie van Muziekverenigingen in Fryslân.
Een eerste indruk is vaak bepalend voor de rest van een contact en het succes van een ontmoeting. Niet zelden gebeurt dit met het aanbieden van een visitekaartje aan elkaar. De compositie “Van Toeten & Blazen” is nu zo’n eerste kennismaking, en wel met het fanfareorkest. Het ideale, en daarmee muzikale visitekaartje van dit fenomeen.
Met deze compositie op een tekst van Andries de Haan is het mogelijk het fanfareorkest bij eenieder te introduceren. Dat kan tijdens het jaarlijkse concert of een festival maar ook tijdens een presentatie in scholen of andere gelegenheden. “Van Toeten & Blazen” is daardoor een multifunctioneel werk.
De instrumenten worden op speelse en attractieve wijze geïntroduceerd door een verteller. De tekst kan naar eigen inzicht aan bijzondere situaties worden aangepast. Bij het slagwerk kan het voorkomen dat bepaalde instrumenten niet aanwezig zijn. In dat geval kunnen er desgewenst eenvoudig passages worden weggelaten.