Muziekeducatie en fanfare

Het jeugdorkest vormt een belangrijk onderdeel van veel muziekverenigingen, maar levert ook veel vraagstukken op. Welk repertoire is nodig om aan te sluiten bij kinderen van de 21e eeuw? Welke rol heeft muziek in hun leven? Waarom zouden kinderen muziek moeten maken? En als ze dit willen, hoe kun je hen bij een fanfareorkest het beste bedienen? Welke rol speelt het repertoire/ de werkvorm/ de materialen daarbij?

Denk mee over deze vraagstukken, maak kennis met nieuw repertoire voor jeugdorkesten en laat je inspireren door andere verenigingen en ervaringen.

Programma vrijdag 29 november
Deel 1 De Aanloop
13:00 uur Opening – Muzikanten van NJFO
13:10 uur Keynote speaker Susan Lutke opent de middag met een inspirerende, prikkelende en motiverende presentatie rondom dit onderwerp. Susan Lutke is docent, saxofonist en onderwijskundige en schreef verschillende boeken, waaronder ‘Als de muziek er al is’ over muziekdidactiek en – pedagogiek die past in de huidige tijd.

Deel 2 Een nieuwe beweging!
13:30 uur Interactieve sessie met aanwezigen om samen te zoeken naar nieuwe uitgangspunten voor materialen en repertoire voor kinderen. Hierbij worden experts uitgenodigd om onderdeel van deze gesprekken.
Repertoire is de smeerolie van het succes van muziek-educatieve projecten. De materialen en speelstukken die gebruik worden zijn een vehikel voor het muzikale en klinkende resultaat. De muzikale beleving van de deelnemende kinderen is daar voor het grootste gedeelte van afhankelijk. Anno 2019 is er nog wel wat veranderd, ten opzicht van bijvoorbeeld dertig jaar geleden. De snelheid van absorberen van kinderen is vele malen hoger. Op internet en televisie is alle informatie in een stroomversnelling gekomen. Daarmee is de spanningsboog van kinderen zeker korter geworden. Wat vandaag leuk is, is morgen alweer ‘uit’. De prinsen en prinsesjesgeneratie wil graag moeiteloos succes ervaren. En de maatschappij richt zich steeds meer individueler in, door social media en zogenaamde ‘influencers’ vanuit YouTube, ligt focus steeds meer op het individu. Hoe ga je hier als muziekvereniging mee om? Waarom zouden kinderen eigenlijk muziek moeten gaan maken? En als ze dat dan willen, hoe kun je ze dan het beste bedienen? Welke rol speelt het repertoire / de werkvorm / het materiaal daarbij? Samen met de aanwezigen zoeken we naar een antwoord op deze vragen.
De gewenste uitkomst is dat we antwoorden hebben geformuleerd op bovenstaande  vragen, en daarmee nieuwe en doelgerichte uitgangspunten hebben geformuleerd, en nieuwe inzichten hebben gegeven voor arrangeurs, componisten, dirigenten en muziekcommissies die zich bezighouden met speelmaterialen voor kinderen.

Deel 3 In de praktijk – Concert
De gewenste uitkomst is dat het concert in ieder geval 4 a 5 vernieuwende stukken bevat rondom repertoire-vernieuwing rond het fanfareorkest. Met het concert worden vernieuwende werkwijzen aangetoond.
15:30 uur Nationaal Jeugd Fanfare Orkest
16:15 uur Presentatie uitkomsten
16:30 uur Gelders Jeugd Fanfare Orkest
17:00 uur NJFO + GJFO —> spetterende afsluiting
17:15 uur Einde / netwerkborrel / napraten

Programma zaterdag 30 november
Reading Session Jeugdorkest
10:00 uur Tijdens deze Reading Session worden nieuwe composities voor jeugdorkest ten gehore gebracht met uitleg/ toelichting van de uitgever of de componist zelf. Er worden korte stukken uit de werken live gespeeld door Jeugdorkest Concordia Oldebroek. Maak kennis met verrassend repertoire en zelfs een flashmob!